Mensen hebben gestemd met de middelvinger

29 maart 2019

Mensen hebben gestemd met de middelvinger

'Ik voel me weer heel erg strijdbaar. We hebben verloren. Nu is het tijd om weer op te staan, de rug te rechten en strijdbaar door te gaan.' Een vastberaden Sandra Beckerman mocht op Radio 1 een verklaring geven voor het verlies van de SP. Beckerman woont in Groningen en is woordvoerder over onder andere de aardbevingsellende.

'Ik ben meteen na de verkiezingen de straat op gegaan in Oldambt om met mensen te praten', vertelde Beckerman. 'En dan hoor je hoe diep de frustratie is van niet gehoord worden, van niet meetellen. Veel mensen hebben gestemd met de middelvinger en het is pijnlijk dat wij als SP niet genoeg het antwoord hebben kunnen zijn in de ogen van die mensen. Wij zijn te weinig het alternatief en voor een aantal mensen te veel onderdeel geworden van 'de politiek'. Daar gaan we dus aan werken. Want van partijen als Forum hebben de mensen die terecht boos en gefrustreerd zijn helemaal niets.'

Met de winst van Forum aan de ene en GroenLinks aan de andere kant kwam ook de klimaatverandering ter sprake. Beckerman: 'Er is een groep die bang is voor de klimaatverandering en die roept: 'Over 100 jaar staat ons het water aan de lippen'. Er is ook een groep die terugroept: 'Het water staat ons nu al aan de lippen'. Wij moeten duidelijk maken dat er een oplossing is voor mensen wie het water nu aan de lippen staat én voor het klimaatprobleem. Die oplossing is er echt, en wij moeten dat gaan vertellen.'

Luister het hele stuk terug bij Radio 1: De Nieuws BV