Sappemeer Oost: hoe zit het nou?

8 januari 2018

Sappemeer Oost: hoe zit het nou?

In de media doen diverse berichten de ronde dat station Sappemeer Oost nu toch definitief dicht gaat. Maar eerder werd daar nog over getwijfeld, onder meer na een actie van de SP die meer dan 1100 zienswijzen op de plannen heeft opgeleverd. Is dat dan voor niets geweest? Of bespeelt de provincie de media?

Veel mensen storen zich eraan dat de gemeente zo weinig in beeld is in het verhaal. Wellicht is het dus handig om nog eens duidelijk te maken dat de gemeente hier helemaal niets over te zeggen heeft.
Treinvervoer in Groningen-Friesland valt onder de verantwoordelijkheid van de provincie en wordt telkens voor 15 jaar uitbesteed aan een externe partij. Per 2020 gaat er een nieuwe periode in.
De eis daarbij was dat op station Groningen het noordelijk spoor gekoppeld zou worden aan de hoofdlijn Nieuweschans-Leeuwarden.
Op Groningen Centraal en Europapark moet dan met de tijden rekening gehouden worden met de NS-treinen van en naar Assen en verder. De conclusie was dat de tijden alleen konden worden ingepast als de reis Groningen-Veendam/Groningen-Nieuweschans een paar minuten korter zou zijn.
Omdat Sappemeer Oost in oostelijke richting inderdaad een korter perron heeft, heeft de provincie het nodig gevonden om in het programma van eisen op te nemen dat, zodra die koppeling op Groningen rond is (2022), Sappemeer Oost zal vervallen. In diverse gesprekken is ook genoemd dat het perron niet (makkelijk en goedkoop) verlengd kan worden, omdat er aan de ene kant een overweg zit en aan de andere kant, behalve een onbewaakte overweg, seinen in de weg staan en volgens ProRail is het duur om die te verplaatsen.

De provincie heeft in 2016 per brief aan de gemeente laten weten dat het station dicht moet. Volgens gedeputeerde Gräper was de provincie zelfs erg aardig om dat te doen, want ze zijn het niet verplicht.
De gemeente heeft toen een zienswijze ingediend, de SP heeft nog eens ruim 1100 zienswijzen opgehaald bij gebruikers en omwonenden en de SP-statenfractie heeft samen met GroenLinks, PvdD, PvhN, GB en CU een motie ingediend (aangenomen) waarin opgeroepen wordt om te onderzoeken of er andere vormen van OV mogelijk zijn en af te wegen of het dan niet uiteindelijk handiger is om Sappemeer Oost open te houden.

De provincie lijkt nu bij monde van mevrouw Gräper bezig met een campagne om iedereen te doen geloven dat het al een beklonken zaak is, maar toen ik in september afgelopen jaar insprak bij Provinciale Staten, heeft zij toegezegd dat dat onderzoek zelfs in samenwerking met de gemeente uitgevoerd gaat worden. Wel heeft ze het onderzoek iets uitgesteld omdat anders de uitslag gelijk zou vallen met de statenverkiezingen in maart 2019, dus wil ze het er overheen tillen.

Dat is dus nog iets wat er tussen komt: statenverkiezingen. Een nieuw college kan een nieuwe beslissing nemen.

Kortom: Het staat nog niet helemaal vast dat het dicht gaat. De intentie is er wel, dus we moeten wel ons best blijven doen en er zo veel mogelijk tegenin brengen. En natuurlijk goed nadenken of we in 2019 D66 nog wel bij Gedeputeerde Staten willen, maar de gemeente Midden-Groningen kan helaas niets méér doen dan u en ik...

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.