Discussie over medisch WMO-vervoer

30 november 2018

Discussie over medisch WMO-vervoer

Taxichauffeurs en de FNV voerden op 30 november actie bij het gemeentehuis in Hoogezand. Vaak is de SP solidair met vakbondsacties. Vandaag niet. Fractievoorzitter Martine Feenstra legt uit waarom.

'Het draait om het besluit van de gemeente om een klein deel van het WMO-vervoer, de ritten naar huisarts en ziekenhuis, uit te laten voeren door vrijwilligers. Ik snap dat taxichauffeurs daar moeite mee hebben, maar de gemeente heeft er goede argumenten voor. Nu gebeurt dit medisch vervoer in voormalig Slochteren al door vrijwilligers, in Hoogezand-Sappemeer en Menterwolde wordt daarvoor de WMO-taxi ingezet. De gemeente moet de boel gelijktrekken en kiest voor de Slochter-variant. Daar zijn twee redenen voor: de werkwijze in Slochteren werkt uitstekend terwijl er in de andere plaatsen veel kritiek is op het WMO-vervoer: dat komt vaak te laat of te vroeg en doordat het om ritten gaat waarin meerdere mensen opgehaald worden, zijn er grote omwegen. De andere reden om voor vrijwilligers te kiezen is een financiële: de gemeente heeft grote tekorten in het sociaal domein en wil die hiermee wat terugbrengen. Ik heb daar begrip voor: als we dit niet doen moeten we ergens anders bezuinigen en dat gaat de mensen meer raken.

Wij hebben in de gemeenteraad erop aangedrongen dat het systeem met vrijwilligers gegarandeerd heel goed moet werken. Het college van burgemeester en wethouders hebben dat toegezegd en hebben nu een half jaar de tijd genomen om de zaak goed te regelen. Ook hebben ze aangeboden met de FNV in overleg te gaan over het onderwerp werkzekerheid. Dat is verstandig. En voor ons reden genoeg om niet samen met de actievoerders op te trekken.'