We moeten u iets uitleggen

4 oktober 2018

We moeten u iets uitleggen

Foto: 3dman

Het stond groot in de krant: "gemeente verlaagt rente GKB, tegen de wil van de SP."
Hè? Wàt? In veel gemeenten staat de SP vooraan om de rente van sociale leningen te verlágen.

Eerst even technisch: Iedereen met een inkomen onder de 130% van het sociaal minimum kan een lening aanvragen bij de kredietbank (GKB). Er wordt gekeken of je in staat bent de lening af te lossen en dus geen schulden hebt, maar verder zijn er geen voorwaarden. Je mag lenen om met vakantie te gaan. En voor sommige mensen in de doelgroep is dat zeer welkom.

In dezelfde raadsvergadering kwam een motie om te kijken naar een witgoedregeling. Oftewel een regeling voor als een huishoudelijk apparaat kapot gaat. Aangezien we zelf ook al een motie voor een witgoedregeling aan het voorbereiden waren, hebben we die mede-ingediend en deze is aangenomen, met alleen de VVD tegen.
Dat wil dus zeggen dat mensen niet meer bij de GKB hoeven te lenen voor een nieuwe wasmachine.
Dan is de noodzaak om de rente te verlagen al mínder, omdat we wel graag een drempel willen om lenen tegen te gaan: een lening met een lage rente moet immers óók terugbetaald worden en drukt dus het besteedbaar inkomen.
Nog niet zo heel lang geleden heeft de SP er voor gezorgd dat de rente werd verlaagd van 14% (!) naar de huidige 8%. Vergelijk: áls je al bij een bank een lening onder de €1000 kunt afsluiten, is de huidige rente daar zo’n 14%.

Op dit moment zijn we bezig om de begroting van komend jaar te bestuderen. En die valt best tegen. Zo hard zelfs, dat om de schade een beetje binnen de perken te houden, we nogmaals in het nieuws kwamen: WMO-vervoer mag niet meer voor ziekenhuisritjes gebruikt worden.
Natuurlijk leidt dat tot paniek: kan ik straks nog naar het ziekenhuis?
Kort gezegd: ja natuurlijk.
De eerste reactie van onze fractie was dan ook: Hoe zorgt het college ervoor dat mensen geen zorg gaan mijden of missen?

Eerst: waarom. Waarom mag je niet meer op kosten van de WMO naar het ziekenhuis? Het antwoord is: eigenlijk mocht dat al niet, maar we deden niet moeilijk. Nu moeten we ieder dubbeltje omdraaien.
Iedereen die dat nodig heeft, kan middels een vrijwilligersnetwerk naar het ziekenhuis gebracht worden. Lukt dat niet dan mag dat nog steeds met WMO-vervoer. Dat staat namelijk ook gewoon in de wet. Maar door meer in te zetten op het vrijwilligersnetwerk, hopen we een aardig bedrag te kunnen besparen op de WMO.

Terug naar de leningen: zoals gezegd moeten we de eindjes aan elkaar knopen en we vinden het daarbij niet passend om een regeling die we al flink hebben aangepakt, nóg verder aan te pakken.
Let wel: de gemeente verdient geen cent aan die leningen. Sterker nog: we leggen er geld op toe.
Het college gaat komend voorjaar keihard aan de slag om de financiën op orde te krijgen en dan hadden we willen praten over verdere verlaging.
Mocht u het desondanks niet eens zijn met onze stem: troost u, de motie is aangenomen en de rente wordt binnenkort omlaag gebracht naar een ‘niveau als die de gemeente zelf moeten betalen’, dus waarschijnlijk tussen de 1% en 2,5%
Wij zijn blij voor de gebruikers, maar hadden het graag iets voorzichtiger gedaan, zodat we niet binnenkort wéér een moeilijke discussie krijgen over bezuinigingen die we liever niet uitvoeren.