Fractie stelt vragen over zwemmen

8 juni 2018

Fractie stelt vragen over zwemmen

Foto: Mat Sohl

De SP raadsfractie heeft vragen gesteld over de ontwikkeling dat steeds minder jongeren hun zwemdiploma halen.
De SP vindt dat alle kinderen  kunnen zwemmen. De trend is dat er steeds minder kinderen zonder zwemdiploma komen.

Op vragen hierover heeft de gemeente als volgt geantwoord:
De gemeente beschikt niet over actuele gegevens. Voor 1 oktober wordt een inventarisatie gehouden over de gele gemeente gericht op de groepen 7/8 van de basisschool.
De betreffende afdeling heeft ook geen zicht op redenen waarom ouders hun kinderen niet op zwemles doen.
Er zijn kinderen zonder zwemdiploma. Dit kan een onveilige situatie voor de kinderen opleveren, maar ook voor de school tijdens een activiteiten en/of evenementen. Dit is uiteraard ongewenst.
Op dit moment zijn wij reeds bezig met een pilot. Dit noemen we “zwemmen op school” in plaats van “schoolzwemmen”. Aan de pilot hebben tot nu toe 17 en 21 kinderen deelgenomen: de groepen 6 van De Schakel en De Tweemaster in Hoogezand. Samen 38 kinderen, die tijdens de reguliere gymles gaan zwemmen.
Primair ligt de verantwoordelijkheid bij de ouders, echter de school kan tijdens de gymlessen een extra kans bieden de zwemvaardigheid te vergroten.
Er zijn mogelijkheden om ouders financieel te compenseren.
De gemeente vergoedt afgerond € 180. Stichting Leergeld betaalt € 100. In totaal kunnen ouders dus in aanmerking komen voor € 280. Er wordt niet specifiek gemonitord op zwemlessen. Dus hoeveel voor dit specifieke doel is uitgegeven weten we niet. De indruk bestaat dat hiervan geregeld gebruik gemaakt wordt.

Zwembad de Kalkwijk (hoogezand) gaat in zomervakantie 2 maanden dicht voor groot onderhoud. De SP vindt deze sluiting te lang. Vooral ook omdat het bad in de zomervakantie dicht gaat.
De gemeente heeft als volgt gereageerd op onze vragen:
Elk jaar sluit Sportcentrum De Kalkwijk in de zomervakantie van de basisscholen een periode van 1 a 2 weken de deuren. In deze periode maken de verschillende verenigingen geen gebruik van het sportcentrum en worden er geen zwemlessen gegeven. Tijdens de zomervakantie gelden al meerdere jaren aangepaste openingstijden. Hiervoor hebben wij gekozen, omdat er erg weinig bezoek komen .Dit jaar is het Sportcentrum, omdat er ingrijpende werkzaamheden moeten worden uitgevoerd voor een langere periode (8 weken) gesloten. Het warmwaterbad moet volledig leeg en zal worden voorzien van nieuwe polyester platen op de beweegbare bodem, daarnaast word de zwemzaal en de kleedkamers voorzien van nieuwe tegels en de kleedkamers ook van nieuwe wanden. Tijdens deze werkzaamheden kunnen wij helaas onze gasten niet ontvangen, hoe spijtig wij dat ook vinden. Voor het eerst in het bestaan van Sportcentrum De Kalkwijck, 19 jaar, zijn wij genoodzaakt om 8 weken te sluiten. Dit vinden wij heel vervelend, maar er is geen betere periode om deze werkzaamheden uit te voeren. De vaste bezoekers met meerbadenkaarten of abonnementen worden gecompenseerd om de pijn te verlichten.
Voor het buitenbad is wel een aparte ingang te maken, maar dan zijn er geen douches, toiletten en kleedkamers beschikbaar. Die zijn wel verplicht om een zwemaccommodatie te mogen openstellen. Daarnaast maken we gebruik van het buitenterrein voor aan en afvoer van alle bouwmaterialen en het buitenterrein wordt gebruikt voor het zagen en snijden van tegels / vloerdelen.