Samen de ring in.

17 mei 2018

Samen de ring in.

Tijdens de raadsvergadering op 17 Mei 2018 heeft Kees Koning namens de fractie van SP Midden-Groningen een betoog gehouden over de gaswinning. Hieronder vindt u het betoog.

Dank u voorzitter,

Allereerst wil ik ook de insprekers bedanken voor hun emotionele en heldere inbreng.

Aardbevingen, schades, angsten! Allemaal als gevolg van de gaswinning! Ik heb de bokshandschoenen aan en wil samen met de inwoners boksen maar ben nog op zoek naar een ring, tegenstander en scheidsrechter! De invloed die een gemeente heeft is nog te beperkt. Wat een uitdaging voor onze nieuwe burgemeester! Ik verwacht ook dat hij mee de ring in gaat en samen knokt met alle inwoners. We mogen de inwoners niet in de steek laten en moeten ze met raad en daad bijstaan!

7 april zijn wij met een aantal SP leden in Overschild geweest en hebben hier, samen met Sandra Beckerman en een verslaggever van The Guardian, gesprekken gevoerd met een aantal inwoners. Het werd ons al snel duidelijk dat er veel prachtige huizen aan de Meerweg moeten worden gesloopt.
Éen van de bewoners staat me nog steeds bij, een bewoner aan de Meerweg die net zijn nieuwe huis opgeleverd heeft gekregen. Bloed, zweet en tranen er in steken en vervolgens wordt deze woning gesloopt! Dat gaat je niet in de koude kleren zitten!

Voor de andere straten geldt nu dat de versterkingsrapporten vast worden gehouden. Dit is toch te bizar voor woorden?! De ondergrond is hetzelfde, de woningen vergelijkbaar. Een kind kan je toch vertellen dat deze huizen dan ook onveilig zijn?
Hoe kan het dat in een land als Nederland er zo wordt omgesprongen met inwoners? Waarom Russiche roulette spelen met de levens van een ander? Is het nu wachten op slachtoffers door een flinke aardbeving? Gaat politiek Den Haag dan het boetekleed aantrekken? Dit kunnen we niet laten gebeuren! College, wat kunnen we doen?

In Woudbloem worden op dit moment huizen versterkt, wij zijn op bezoek geweest bij één van de bewoners om te horen hoe het gaat met de versterking. Tijdens dit bezoek hebben wij begrepen dat veel afspraken niet worden nagekomen. Ook hierbij moet de gemeente meer regie nemen en zorgen dat de inwoners behoorlijk behandeld worden. Zij hebben toch niet gevraagd om in een onveilig huis te wonen? Zorg er dan in ieder geval voor dat bewoners met respect worden behandeld.

Door lagere gaswinning gaan de risico’s niet direct omlaag! De bodem is gesloopt en ook na 2030 zijn we niet af van de aardbevingen! De aardbevingen die al zijn geweest hebben al genoeg schade aangericht aan de woningen en de funderingen! Versterken of nieuwbouw kan niet langer uitblijven!Het getuigt van onbehoorlijk bestuur als de versterkingsoperatie stop wordt gezet!

Bewoners van de provincie Groningen en de gemeente Midden-Groningen zitten al te lang in de bevingsellende! Inwoners zitten jaren in angstige onzekerheid. We moeten zorgen dat ze niet ook nog lijden onder de bureaucratische ellende, ellenlange, dure onderzoeken en de struisvogelpolitiek die vanuit Den Haag wordt gevoerd. Gelukkig staat de gemeente Midden-Groningen achter de inwoners en begrijpt het de urgentie van de versterkingsoperatie. Ik verwijs bijvoorbeeld naar een brief van het college aan dhr. Alders waarin wordt aangegeven dat de versterkingsoperatie door moet gaan. Zie ook de inzet van de architect Winy Maas, het dorpsvernieuwingsplan en de opmerkingen in de ingezonden brieven. Gaswinning is zelfs als portefeuille toegekend aan een wethouder! Complimenten hiervoor! Maar we zijn er nog niet.

De term koppelkansen hoor je ook langskomen, denk hierbij aan duurzaamheid en gasvrije woningen. Koppelkansen, daar moeten dan wel middelen voor komen vanuit het rijk en de NAM. Gaan we fatsoenlijk met
mensen om of laten we ze achter met een woning die weliswaar versterkt is maar niet meer voldoet en onprettig is om in te wonen? Bewoners moeten wat ons betreft er beter uit komen dan hoe ze erin zijn gegaan. Zij hebben jarenlang ellende, angst en onzekerheid gehad. Deze rotperiode moeten ze goed uitkomen en de sociale cohesie moet behouden blijven. Gisteren las ik in de krant dat er 30 miljoen op de plank is blijven liggen. Deze gelden hadden
ingezet kunnen worden om te versterken en te verduurzamen, hiermee hadden al koppelkansen ingevuld kunnen worden of huizen gebouwd kunnen worden. Zorg dat de 30 miljoen aan subsidies die op de plank is blijven liggen zinvol wordt ingezet.

De vraag die we moeten stellen is: willen we een dorp met toekomst waar mensen met plezier kunnen wonen Plannen maken moet samen met de inwoners en niet voor de inwoners. We moeten de versterkingsoperatie zoveel mogelijk aanpakken zoals het in Overschild wordt gedaan. Dit kan volgens mij niet integraal opgepakt. De lokale kleur en de samenwering met inwoners vraagt erom dat je op verschillende manieren te werk gaat. De dorpsvernieuwingsplannen zijn maatwerk. Daarnaast werkt dat ook vertragend. Het moet vooral sociaal en praktisch op worden gepakt!

Inwoners moeten veilig en gezond kunnen wonen, dat heeft wat ons betreft de allerhoogste prioriteit.

Verdeeldheid moet daarnaast worden voorkomen, zo’n kleine, prachtige gemeenschap kan al die klappen niet blijven verwerken. Het leven komt tot stilstand, verbouwen en onderhoud plegen is niet aan de orde en mensen worden gevangen gehouden in een angstgreep en gevoelens van onveiligheid. En als druppel wordt er door zo onmenselijk om te springen met de versterkingsoperatie ongelijkheid gecreëerd.

Naast de versterkingsoperatie die gewoon door moet gaan moet ook de schade afhandeling beter, vlotter en ruimhartig! Het is toch niet te geloven wat je in de krant leest over de voortgang van de schadegevallen die nog moeten worden afgehandeld. Ook dit proces loopt van geen meter! We mogen het individuele leed niet vergeten!
We moeten oog hebben voor iedereen. Toch is er al bijna 2 miljard uitgegeven. Veel geld gaat naar onderzoeken, schrijven van rapporten en het uitdijende personeelsbestand, al meer dan 700 mensen! Dat is 40 miljoen aan loonkosten en dan heb ik de werkplekken en kantoren nog niet meegerekend.

Gemeente, ondersteun de inwoners nog meer, desnoods door juridische stappen te ondernemen, en ga samen met de bewoners zorgen dat de versterkingsoperatie en de afhandeling van de schades een succes worden! Wordt hiermee een lichtend voorbeeld voor andere gemeentes. Laten we samen de handschoen oppakken, samen met de andere gemeentes en de provincie de ring in tegen Den Haag en de NAM.

Genoeg = Genoeg!

Ingebracht door Kees Koning namens SP Midden-Groningen.