SP: Minimumloon geldt voor iedereen: ook voor mensen met een arbeidsbeperking

16 april 2018

SP: Minimumloon geldt voor iedereen: ook voor mensen met een arbeidsbeperking

Foto: Erwin Oolders

Aankomende raadsvergadering wil onze fractievoorzitter Martine Feenstra een motie indienen tegen loondispensatie voor mensen met een arbeidsbeperking.

Het kabinet wil voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt het instrument loonkostensubsidie vervangen door loondispensatie. Dat betekent dat de werkgever aan iemand met een arbeidsbeperking minder dan het minimumloon mag betalen. Deze werknemers moeten vervolgens zelf regelen dat hun loon wordt aangevuld door de sociale dienst tot maximaal minimumloon.

Uit onderzoek van Cedris blijkt bovendien dat ruim zeventig procent van de werkgevers die werken met loonkostensubsidie geen behoefte heeft aan het nieuwe instrument loondispensatie. Daarnaast spraken eerder al zo’n 20 organisaties zich in verschillende media uit tegen loondispensatie. Het betreft zowel werknemersvertegenwoordigers, cliëntenorganisaties, brancheorganisaties als deskundigen.

Dit plan pakt voor de kwetsbare groep mensen om wie het gaat zeer nadelig uit. Minder salaris is de zoveelste aanslag op de al dunne portemonnee, en ook een flinke deuk in eigenwaarde. Verder zorgen de plannen voor meer bureaucratie voor de werknemer, een salaris onder het minimumloon en mogelijk verlies van opbouw van aanvullend pensioen en werkloosheidsuitkeringen.

Daarom dient de SP Midden-Groningen in de raadsvergadering van 19 april een motie in om een sterk signaal af te geven.