Steun van de leden voor deelname aan college

23 december 2017

Steun van de leden voor deelname aan college

Unaniem stemde de ledenvergadering van de SP Midden-Groningen op 22 december in met deelname van de partij aan het college van burgemeester en wethouders van de nieuwe gemeente.

Fractievoorzitster Martine Feenstra en beoogd wethouder Peter Verschuren deden op de vergadering verslag van de onderhandelingen die zij namens de partij gevoerd hebben. 'Het is een akkoord op hoofdlijnen geworden waarin genoeg punten uit ons verkiezingsprogramma te vinden zijn en waarvan nog veel uitgewerkt moet worden. We hebben in de onderhandelingen het vertrouwen gekregen dat dit gaat lukken met de mensen die namens de andere partijen wethouder worden.'

Vanuit de leden werden de nodige vragen gesteld, bijvoorbeeld over de afvalinzameling en de WMO, en werd gewezen op de grote vrees die er vooral in Slochteren is dat 'hun' deel van de nieuwe gemeente verwaarloosd wordt. Verschuren wees in zijn antwoord op het overgenomen SP-punt om met wijk- en dorpswethouders te gaan werken. 'Die hebben de plicht om duidelijk te maken dat elke wijk en elk dorp volwaardig meetelt. Dat betekent dat ze daar meteen in januari mee aan de slag moeten.'

Nadat de vragen beantwoord waren, werd er gestemd. Met als uitslag een unanieme steun voor deelname aan het college.

De nieuwe gemeenteraad en het nieuwe college worden op 2 januari geïnstalleerd.