Akkoord over college Midden-Groningen

15 december 2017

Akkoord over college Midden-Groningen

PvdA, SP, ChristenUnie, CDA en VVD zijn het eens geworden over een programma voor het college van burgemeester en wethouders van de nieuwe gemeente Midden-Groningen. ‘Samen komen we verder!’ heet het, een variant op het motto ‘Samen kom je verder’ dat al eerder gekozen was voor de nieuwe gemeente.

‘Het is een akkoord op hoofdlijnen’ licht fractievoorzitter Martine Feenstra toe. ‘De komende maanden zal er nog veel ingevuld moeten. We hebben het vertrouwen dat we daar prima uit komen.’

Feenstra is tevreden over de SP-inbreng in het akkoord. ‘De grens waaronder mensen aanspraak kunnen maken op inkomensvoorzieningen gaat omhoog, er komen wijk- en dorpswethouders, er is veel aandacht voor maatwerk in het sociaal domein, het grote belang van wijk- en dorpshuizen wordt erkend. Om maat wat te noemen. Ik leg het akkoord met een goed gevoel voor aan de ledenvergadering.’

Beoogd wethouder voor de SP is Peter Verschuren, nu wethouder van Hoogezand-Sappemeer. Hij krijgt werk en inkomen in portefeuille, jeugd en jeugdzorg en milieu, duurzaamheid en energietransitie. ‘Een uitdagende portefeuille: werk en inkomen ken ik al, mooi om daarmee door te gaan. Jeugdzorg is een grote uitdaging en milieu en energie is nieuw voor mij, maar zeker de komende jaren een belangrijk thema.’

De ledenvergadering van de SP bespreekt op vrijdag 22 december de uitkomst van de onderhandelingen en beslist dan of de partij deelneemt aan het college.

Het collegeprogramma en de verdeling van de portefeuilles over de wethouders is hier te lezen.