BOEK 'GAS UIT GRONINGEN' ZIET LEVENSLICHT

29 augustus 2017

BOEK 'GAS UIT GRONINGEN' ZIET LEVENSLICHT

"Vanaf de grote aardbeving bij Huizinge, vijf jaar geleden, heeft de overheid ieder uur 1 milJOEN euro aan aardgasbaten ontvangen," berekende wetenschapsjournalist Herman Damveld. Dit onthulde hij tijdens de presentatie van het op feiten en cijfers gebaseerde boek 'Gas uit Groningen, vijf jaar na de aardbeving bij Huizinge'.

Het boek, ontstaan uit een samenwerking van Damveld met de Groninger SP-Statenfractie, probeert in heldere bewoordingen een overzicht te geven van 5 jaar gaswinning in Groningen.

Jan Wolters, SP-Statenlid: “Wat naar ons idee heel duidelijk uit de feiten en cijfers in dit boekje naar voren komt, is dat 5 jaar geleden bewust niet is gezocht naar mogelijkheden om het niveau van de gaswinning snel terug te brengen. Ook vanuit het idee dat mensen in de kou zouden komen te zitten wanneer er minder Gronings gas gewonnen zou worden.”

Met het boek wil de SP een aanzet geven tot een brede visie op de (toekomst van de) gaswinning.

Het boek is op deze pagina digitaal verkrijgbaar, of (gratis) te bestellen via sp@ps-provinciegroningen.nl.