SP Midden Groningen zamelt meningen over afval in

28 juni 2017

SP Midden Groningen zamelt meningen over afval in

Aan het eind van de jaarmarkt in Muntendam had de SP afdeling van Midden Groningen een berg plastic afval leek het wel. Niets is minder waar. Wel was er een berg meningen over afval verzameld.

Bij het samen gaan van de drie gemeenten, wordt al het beleid samen gevoegd, ook het afval beleid. Raadsleden hebben zich afgelopen week laten informeren daarover. Het samenvoegen van het afvalbeleid start nu. 'En iedereen vindt wel iets van het afvalbeleid', zegt Joyce Veendorp, raadslid voor de SP in Menterwolde, 'die plastic zakken in de schuur stinken', 'het is allemaal te duur', 'wat een gedoe' of 'het is juist een sport geworden', zoveel mensen, zoveel smaken'.

Op plastic bordjes werden de meningen geïnventariseerd, 'niet erg milieuvriendelijk aldus Joyce, 'maar wel effectief. Wij weten nu wat de gemiddelde Muntendammer wil met zijn afval. Een extra container voor plastic werd het meest aangegeven, daarna het vaker ophalen van plastic, maar ook de kosten kwamen ter sprake. Iedereen wil wel afval scheiden maar het moet vooral niet te veel gedoe zijn en het mag zeker niet meer gaan kosten dan nu.'

Ook zwerfafval kwam ter sprake, een bankstel bij de glasbak en banden bij Tussenklappenpolder. 'Heeft dit te maken met de relatief hoge kosten van de vuilstort?' vraagt de SP afdeling zich af.

Een geslaagde inventarisatie noemt Joyce het. Maar dit was slechts de mening van Muntendam, ook in andere plaatsen wordt deze peiling gehouden. 'Maar wil men nu iets kwijt over afval, dan horen we het graag via midden-groniningen@sp.nl.'

'Wij als SP gaan voor zo weinig mogelijk restafval. Dat is ook haalbaar volgens ons mits de randvoorwaarden in orde zijn. De stort moet betaalbaar en makkelijk te bereiken zijn en het moet eenvoudig zijn afval gescheiden in te zamelen. Ook bleek vandaag dat niet veel mensen bekend zijn met de grofvuilroute, daar mag de gemeente wel wat aandacht aan besteden wat ons betreft. Of er uiteindelijk voor een extra container of plastic zakken gekozen wordt, dat is aan de nieuwe raad.'