Meer dan 750 bezwaarschriften tegen sluiting station

11 december 2016

Meer dan 750 bezwaarschriften tegen sluiting station

Begin november liet de provincie weten dat ze treinstation Sappemeer Oost over een paar jaar wil sluiten. Tegen het voorstel van de provincie kunnen tot 18 december bezwaren ingediend worden. Wij vinden sluiting van het station een heel slecht plan en zijn meteen in actie gekomen. Met dit bericht brengen wij u op de hoogte van de stand van zaken.

769 bezwaarschriften

We hebben bij het station en in de omliggende straten aan de mensen gevraagd of ze bezwaar willen maken tegen het plan. Dat heeft 769 bezwaarschriften opgeleverd die we op 14 december aanbieden aan gedeputeerde Fleur Gräper.

Actie van de gemeente

Aan de raadsleden hebben we gevraagd om het sluitingsplan te veroordelen. Dat hebben alle raadsleden gedaan: een motie hierover is met algemene stemmen aangenomen. Ambtenaren van de gemeente werken nu aan een uitgebreide reactie om met stevige argumenten te pleiten voor het openhouden van het station.

Hoe verder?

Het sluitingsplan is onderdeel van het 'ontwerp-programma van eisen' voor de nieuwe aanbesteding van het regionale treinvervoer. De provincie bekijkt na 18 december alle reacties en komt dan met een definitief programma van eisen. Dan moet blijken of ze onze bezwaren overneemt en Sappemeer Oost openhoudt. Blijft ze bij sluiting, dan gaan wij door met actievoeren. Van de verdere stappen houden wij u op de hoogte.

Aanbieden bezwaren

De bezwaren worden op woensdag 14 december om 9:00 uur op het provinciehuis in Groningen aangeboden. We maken daar geen grote happening van, maar zoeken wel een paar mensen die uit eigen ervaring kunnen vertellen hoe belangrijk station Sappemeer Oost is. Wilt u dat komen vertellen, dan bent u heel welkom. Bel ons dan op 06 2450 5933 om hierover afspraken te maken.

Update:

Inmiddels hebben we vanuit Nieuw Woelwijck nog eens ruim 300 bezwaren ontvangen, waardoor het totaal tegen de 1100 ligt!