Windmolens

5 mei 2016

Windmolens

Binnen de gemeentegrenzen van Menterwolde worden, zoals het nu lijkt, een 30- tal windmolens geplaatst met de nadruk op Meeden die het grootste deel van het park voor, achter en naast zich krijgt. Maar ook in Muntendam wordt een wijds uitzicht weggenomen en in Zuidbroek komt er een windmolen op 700 meter van bewoning. Ook Noordbroek gaat zijn uitzicht missen. Geen dorp blijft gespaard.

De SP fractie heeft zich achter de inwoners van Meeden geschaard. In het dorp Meeden in geen draagvlak voor de molens en vele inwoners zullen hinder gaan ondervinden, mocht dit plan doorgang vinden. Inmiddels heeft het plan voor ernstige tweedeling gezorgd in het dorp.

Omdat het onder de Rijkscoördinatieregeling valt, kan de raad het plan niet tegen houden. “Maar we kunnen ons wel met hand en tand verzetten”, aldus Joyce Veendorp, woordvoerder op dit onderwerp. Het college en de raad hebben gezamenlijk een brief gestuurd naar het ministerie van Economische Zaken, een stevige brief, dankzij de SP fractie die in de raadscommissie stevige kritiek uitte op de brief: “dit is niet de brief van Meedenaren en de mensen die hinder gaan ondervinden van de windmolens, dit is ook niet de brief van de SP fractie”.

De SP fractie heeft haar huiswerk goed gedaan en verwijst naar een brief van minister Kamp (verantwoordelijk minister red.) waarin hij zijn visie op omgevingsmanagement weergeeft. Daarin noemt hij punten zoals ‘samenbinden van belanghebbenden’ en ‘transparantie en vertrouwen’, “punten waar Meeden naar kan fluiten. Echter, de brief biedt een mooie kapstok om de nu wat slappe brief aan te scherpen.” aldus Joyce.

Ook wijst Joyce op een motie welke door Eric Smaling (Tweede Kamerlid SP) is ingediend en aangenomen in de Tweede Kamer. Deze dwingt de minister namelijk om alternatieven zoals het Zonnepark als volwaardig alternatief mee te wegen in zijn beslissingen.

In de daarop volgende raadsvergadering van 7 april ligt er een veel scherpere brief voor, waar de SP fractie mee in kan stemmen.

In diezelfde raadsvergadering verzoekt de SP fractie het college om, net als in Stadskanaal, voorbeeldbrieven naar al zijn inwoners te versturen om zo zienswijzen in te dienen tegen het windpark n33. Daarnaast moeten inwoners, opnieuw, goed geïnformeerd worden, want een week daarvoor staat de SP afdeling bij de supermarkten om meer aandacht te vragen voor de windmolens, ook buiten Meeden. Veel inwoners zijn, zo blijkt, niet op de hoogte van het feit dat ze ook dichtbij Muntendam en Zuidbroek komen. “De hele gemeente gaat er last van krijgen en alleen Meeden staat nu op de barricade”, zegt Joyce. “Wij zijn er van overtuigd dat als alle inwoners goed geïnformeerd zijn, ook Zuidbroekers en Muntendammers wel in actie komen.” Het college heeft toegezegd dit te gaan doen.