Raad stemt in met herindeling

26 april 2016

Raad stemt in met herindeling

Vanavond zal de besluitvormende raadsvergadering over de herindeling in Hoogezand-Sappemeer plaatsvinden. Dan zal duidelijk worden of de gemeente zich zal gaan opheffen om verder te gaan als één gemeente met Slochteren en Menterwolde.

18 april is over het herindelingsadvies gesproken in een opiniërende raadsvergadering. Fractievoorzitter Martine Feenstra zei hier toen het volgende over:
Dit herindelingsadvies is een mooie stap op weg naar de toekomst. Maar ook een mooi moment om even stil te staan bij dit historische moment. Tenslotte staan we op het punt om de huidige gemeenten te gaan opheffen, en dat is niet niets. Over een tijd bestaat de gemeente Hoogezand-Sappemeer helemaal niet meer. Er zullen allerlei ingrijpende beslissingen genomen moeten worden. Een gemeente bestaat alleen door en voor de mensen en niet voor de stenen. En dat belangrijke punt komt in dit advies en het kompas gelukkig ook goed naar voren. Samen met vele partijen is het kompas en het advies tot stand gekomen, net zoals de naam van de nieuwe gemeenteeen maand geleden. En daar zijn wij erg blij mee.

Verder wees Martine er nog op dat de discussie over de huisvesting volgens de SP zo transparant mogelijk gevoerd moet gaan worden en de werkwijzen van de gemeentes zo goed mogelijk op elkaar aangepast moeten worden. Zo kan er een werkwijze gecreëerd worden waar alle betrokkenen mee kunnen en willen werken.

Tot slot zei Martine: Laten we er samen wat moois van maken. Mensen lijken tenslotte meer op elkaar dan dat ze van elkaar verschillen. Laten we de verbinding met elkaar zoeken in de drie gemeenten en alle dorpen en kernen die daarbij horen.